Zasady udzielania pomocy społecznej

Uwaga! Zmiany w sposobie obsługi klientów w związku z zagrożeniem epidemiologicznym

W związku z wprowadzeniem zmian do ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020, poz. 568) wprowadza się w Ośrodku ograniczenie wykonywania zadań przez pracowników socjalnych w celu zachowania ciągłości działania jednostki i ochrony pracowników oraz osób zgłaszających się o pomoc przed zagrożeniami wywołanymi wirusem SARS-COV-2. Od dnia 16 marca br. ograniczone zostały do niezbędnego minimum bezpośrednie kontakty pracowników socjalnych z osobami ubiegającymi się o pomoc tutejszego Ośrodka.

Pomoc Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowcu Świętokrzyskim skierowana jest do osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie jej przezwyciężyć wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia. W kręgu zainteresowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej znajdują się w szczególności osoby starsze, chore, niepełnosprawne, samotne. Pomocą mogą być objęte także osoby, w które w wyniku epidemii straciły zatrudnienie oraz rodziny z dziećmi, które w związku z zamknięciem placówek oświatowych są pozbawione gorącego posiłku.

W celu otrzymania wsparcie i niezbędnej pomocy prosimy o nawiązywanie kontaktów z pracownikami Ośrodka

  • telefonicznie pod numerem: 41 276-76-00
  • za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej:

• e-mail – wysyłając wiadomość na adres: biuro@mopsostrowiec.pl
e-PUAP – wysyłając korespondencję na skrytkę /0sorh17w1x/skrytka

Pracownik Ośrodka na podstawie art. 15 o ww. ustawy skontaktuje się z Państwem telefonicznie i dokona rozeznania sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej w trakcie rozmowy oraz przekaże informacje o dokumentach, które należy przekazać do Ośrodka w celu rozpatrzenia wniosku, zgodnie z art. 107 ust. 5b ustawy o pomocy społecznej.

Zalecaną formą dostarczenia dokumentów jest droga elektroniczna lub poczta tradycyjna. Skany dokumentów można wysyłać za pośrednictwem e-PUAP, po wcześniejszym dokonaniu ustaleń z pracownikiem socjalnym.


Zasady i warunki udzielania świadczeń pomocy społecznej w formie pieniężnej reguluje ustawa z dnia 12 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 z późn. zm.) o pomocy społecznej wraz z aktami wykonawczymi do niej.

  1. System pomocy społecznej podejmuje próbę pomocy pokonania trudności życiowych osobom i rodzinom, którzy nie są w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Stosuje się tu zasadę tzw. pomocniczości /subsydiarności/
  2. Kandydat na klienta systemu pomocy społecznej musi spełnić kilka warunków, np.:
    • zgłosić się sam o pomoc do OPS; wniosek o pomoc dla niego może zgłosić również inna osoba lub instytucja (wówczas pomocy udziela się z tzw. “urzędu”),
    • klient nie może być pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających i musi spokojnie wysłuchać pracownika socjalnego oraz dostosować się do wymagań prawnych przedstawionych mu przez w/w pracownika, np.: wyrazić zgodę i umożliwić przeprowadzenie wywiadu środowiskowo-rodzinnego, dostarczyć niezbędne dokumenty, zaświadczenia i udzielić innych informacji niezbędnych w procesie dowodowym udzielenia pomocy,
    • klient i jego rodzina ma obowiązek współdziałać z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej, co przejawia się również w realizacji zadań wynikających z kontraktu socjalnego zawartego pomiędzy pracownikiem socjalnym, a klientem.
  3. Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy są uwzględniane, jeżeli odpowiadają celom i możliwościom pomocy społecznej.
  4. W przypadku stwierdzenia przez pracownika socjalnego marnotrawienia przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia lub korzystania w sposób niezgodny z przeznaczeniem marnotrawienia własnych zasobów finansowych może nastąpić ograniczenie świadczeń, odmowa ich przyznania albo przyznanie pomocy w formie świadczenia niepieniężnego. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, odmowa zawarcia kontraktu socjalnego, niedotrzymywanie jego postanowień, nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną lub nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego w zakładzie lecznictwa odwykowego przez osobę uzależnioną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. W przypadku odmowy przyznania albo ograniczenia wysokości lub rozmiaru świadczeń z pomocy społecznej należy uwzględnić sytuację osób będących na utrzymaniu osoby ubiegającej się o świadczenie lub korzystającej ze świadczeń

Do pobrania:

Protokół ustnego zgłoszenia wniosku o udzielenie pomocy przez MOPS w Ostrowcu Św.

Oświadczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia

Oświadczenie o stanie majątkowym

Oświadczenie o obowiązku zgłaszania zmianie adresu zamieszkania

Oświadczenie o obowiązku współdziałania w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej

Oświadczenie ogólne