Uwaga! Zmiany w sposobie obsługi klientów w związku z zagrożeniem epidemiologicznym
W związku z wprowadzeniem zmian do ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020, poz. 568) wprowadza się w Ośrodku ograniczenie wykonywania zadań przez pracowników socjalnych w celu zachowania ciągłości działania jednostki i ochrony pracowników oraz osób zgłaszających się o pomoc przed zagrożeniami wywołanymi wirusem SARS-COV-2. Od dnia 16 marca br. ograniczone zostały do niezbędnego minimum bezpośrednie kontakty pracowników socjalnych z osobami ubiegającymi się o pomoc tutejszego Ośrodka.
Pomoc Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowcu Świętokrzyskim skierowana jest do osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie jej przezwyciężyć wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia. W kręgu zainteresowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej znajdują się w szczególności osoby starsze, chore, niepełnosprawne, samotne. Pomocą mogą być objęte także osoby, w które w wyniku epidemii straciły zatrudnienie oraz rodziny z dziećmi, które w związku z zamknięciem placówek oświatowych są pozbawione gorącego posiłku.
W celu otrzymania wsparcia i niezbędnej pomocy prosimy o nawiązywanie kontaktów z pracownikami Ośrodka. Aktualne dane kontaktowe znajdują się na zakładce Kontakt
- telefonicznie pod numerem: 41 276 76 00
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej:
• e-mail – wysyłając wiadomość na adres: biuro@mopsostrowiec.pl
• e-PUAP – wysyłając korespondencję na skrytkę /0sorh17w1x/skrytkaESP
Pracownik Ośrodka na podstawie art. 15 o ww. ustawy skontaktuje się z Państwem telefonicznie i dokona rozeznania sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej w trakcie rozmowy oraz przekaże informacje o dokumentach, które należy przekazać do Ośrodka w celu rozpatrzenia wniosku, zgodnie z art. 107 ust. 5b ustawy o pomocy społecznej.
Zalecaną formą dostarczenia dokumentów jest droga elektroniczna lub poczta tradycyjna. Skany dokumentów można wysyłać za pośrednictwem e-PUAP i e-mail, po wcześniejszym dokonaniu ustaleń z pracownikiem socjalnym.
Zasady i warunki udzielania świadczeń pomocy społecznej w formie pieniężnej reguluje ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wraz z aktami wykonawczymi do niej.
- System pomocy społecznej podejmuje próbę pomocy pokonania trudności życiowych osobom i rodzinom, którzy nie są w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Stosuje się tu zasadę tzw. pomocniczości (subsydiarności)
- Kandydat na klienta systemu pomocy społecznej musi spełnić kilka warunków, np.:
- zgłosić się sam o pomoc do OPS; wniosek o pomoc dla niego może zgłosić również inna osoba lub instytucja (wówczas pomocy udziela się z tzw. “urzędu”),
- klient nie może być pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających i musi spokojnie wysłuchać pracownika socjalnego oraz dostosować się do wymagań prawnych przedstawionych mu przez w/w pracownika, np.: wyrazić zgodę i umożliwić przeprowadzenie wywiadu środowiskowo-rodzinnego, dostarczyć niezbędne dokumenty, zaświadczenia i udzielić innych informacji niezbędnych w procesie dowodowym udzielenia pomocy,
- klient i jego rodzina ma obowiązek współdziałać z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej, co przejawia się również w realizacji zadań wynikających z kontraktu socjalnego zawartego pomiędzy pracownikiem socjalnym, a klientem.
- Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy są uwzględniane, jeżeli odpowiadają celom i możliwościom pomocy społecznej.
- W przypadku stwierdzenia przez pracownika socjalnego marnotrawienia przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia lub korzystania w sposób niezgodny z przeznaczeniem marnotrawienia własnych zasobów finansowych może nastąpić ograniczenie świadczeń, odmowa ich przyznania albo przyznanie pomocy w formie świadczenia niepieniężnego. Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, odmowa zawarcia kontraktu socjalnego, niedotrzymywanie jego postanowień, nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną lub nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego w zakładzie lecznictwa odwykowego przez osobę uzależnioną, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. W przypadku odmowy przyznania albo ograniczenia wysokości lub rozmiaru świadczeń z pomocy społecznej należy uwzględnić sytuację osób będących na utrzymaniu osoby ubiegającej się o świadczenie lub korzystającej ze świadczeń
Do pobrania:
Protokół ustnego zgłoszenia wniosku o udzielenie pomocy przez MOPS w Ostrowcu Św.
Oświadczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia
Oświadczenie o stanie majątkowym
Oświadczenie o obowiązku zgłaszania zmianie adresu zamieszkania
Oświadczenie o obowiązku współdziałania w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej